جراحی شکستگی ها | دکتر حامد جعفری

جراحی شکستگی ها

شکستگی‌های استخوان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود، از آسیب‌های ورزشی و حوادث گرفته تا شرایطی مانند پوکی استخوان که احتمال شکستگی را بیشتر می‌کند.

بیشتر شکستگی‌های استخوان تهدیدی برای زندگی نیستند، اما نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند، زیرا شکستگی‌ها احتمالاً با خونریزی، تورم یا درد همراه است که نیاز به مراقبت تخصصی دارد.

علائم شکستگی استخوان

شکستگی ممکن است همیشه آشکار نباشد، اما اغلب با برخی از علائم رایج زیر همراه است:
🟡 درد
🟡 تورم
🟡 کبودی یا تغییر رنگ در اطراف ناحیه آسیب دیده
🟡 زاویه غیرمعمول استخوان در اطراف ناحیه آسیب دیده (زاویه)
🟡 ناتوانی در حرکت دادن ناحیه آسیب دیده

🟡 احساس تورم در استخوان یا مفصل آسیب دیده
🟡 خونریزی (اگر شکستگی باز باشد)

🟡 شکستگی‌هایی که استخوان‌های بزرگی مانند لگن یا استخوان ران را درگیر می‌کنند نیز ممکن  باعث رنگ‌پریدگی، احساس لختگی، سرگیجه، ضعف یا حالت تهوع در فرد شود.

کمک های اولیه برای شکستگی استخوان

🟡۱. اندام را بی حرکت کنید
 به طور کلی، اگر آسیبی به اندام فوقانی (بازو، شانه، آرنج، ساعد) وارد شده باشد، آتل کردن اندام یا با استفاده از بند بازو در صورت وجود یا بستن بازو در مقابل تنه، اندام را بی حرکت می کند.  این از تغییر شکل و درد بیشتر جلوگیری می کند.اگر آسیب شامل ساعد، مچ دست یا دست باشد، آتل زدن آن با استفاده از تخته چوبی تخت کافی است.
🟡۲. گذاشتن یخ ،یخ از تورم و درد بیش از حد جلوگیری می کند
.
🟡۳ چوب زیر بغل
 برای آسیب به اندام تحتانی (پا، زانو، پا، مچ پا)، بیمار نباید راه برود، بلکه باید لنگ بزند یا در صورت وجود از عصا استفاده کند.  بالا بردن اندام و آتل زدن اندام به تخته چوبی در صورت وجود مفید است.
🟡۴. هیچ خوراکی و نوشیدنی به بیمار ندهید زیرا ممکن است بیمار نیاز به جراحی یا بیهوشی داشته باشد و باید ناشتا باشد .

درمان شکستگی ها
، به شدت و محل شکستگی بستگی دارد.

برای شکستگی های خفیف در حد ترک یا شکستگی های پایدار، گچ گیری میتواند کافی باشد. برای شکستگی‌های شدیدتر، و نیز شکستگی ها مفصل ،جراحی برای تثبیت آن در طول فرآیند بهبود ضروری است.
 درمان جراحی شکستگی استخوان ها معمولا بصورت فیکس کردن با پلاتین است. جنس پلاتین از استیل یا تیتانیوم است.

⭕️اطلاعات بیشتر در مورد عمل در صفحه اینستاگرام موجود است.

گالری تصاویر