توصیه های بعداز عمل تعویض مفصل لگن | دکتر حامد جعفری
Card image cap

توصیه های بعداز عمل تعویض مفصل لگن

مراقبت از زخم :

زخم جراحی شما بخیه شده و‌روی آن پانسمان قرار گرفته است.پانسمان باید هر چند یکبار تعویض شود.فاصله زمانی بین تعویض پانسمان را پزشک مشخص میکند.معمولا زخم جراحی تا چند روز ترشحات آبکی و زلالی دارد ک ممکن است پانسمان راخیس کرده و یا روی پانسمان لکه بیندازد.بعداز چند روز این ترشحات قطع میشود.تا زمانی ک پانسمان روی زخم خیس می شود و یا روی آن لکه می افتد،نیاز است ک تعویض پانسمان در فواصل زمانی انجام شود.معمولا بعداز توقف ترشحات زخم،دیگر نیاز به تعویض مرتب پانسمان نیست.ولی بهتر است تا موقعی ک‌بخیها خارج می شوند روی زخم با پانسمان پوشیده باشد تا زخم با لباس تحریک نشود .معمولا بخیها بعداز دو هفته خارج می شود.

تورم محل عمل:

در چند ماه اول بعداز عمل مختصری تورم در محل عمل و اندام تحتانی مبتلا وجود دارد ک طبیعی است ولی هر گونه افزایش تورم باید به پزشک اطلاع داده شود.

تغذیه:

قدری بی اشتهایی تا چند هفته بعداز عمل طبیعی است.بهتر است از مواد غذایی حاوی آهن زیاد و میوه استفاده کنید.آب زیاد بنوشید.نوشیدنیهای حاوی الکل استفاده نکنید و از قهوه کمتر استفاده کنید.

آنتی بیوتیک:

ممکن است بعد از عمل جراحی برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.داروهای تجویز شده را به موقع به صورت و به صورت کامل استفاده کنید.

تا زمانی ک مفصل مصنوعی در بدن شما قرار دارد،هر وقت ک کار دندانپزشکی برای شما انجام میشود به دندانپزشک خود اطلاع  دهید ک‌شما داری مفصل مصنوعی هستید تا در صورت لزوم برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

علائم احتمال عفونت در محل عمل عبارتنداز:

تب،لرز،ترشح از محل زخم،تورم و قرمزی در اطراف جای محل عمل جراحی ،درد موقع فعالیت و حتی استراحت،در این مواقع باید فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

لخته شدن خون:

بعداز جراحی برای جلوگیری از لخته شدن خون در اندامهای تحتانی داروهای مخصوصی به شما داده می شود ک ممکن است خوراکی یا تزریقی باشد.این داروها را تا مدت زمانی ک پزشکتان مشخص کرده است باید مصرف شود.

با تمام اوصاف احتمال تشکیل لخته به صفر نمیرسد.وقوع علائم زیر ممکن است به علت تشکیل لخته در عروق اندام تحتانی باشد و با دیدن آنها باید به پزشک خود مراجعه نمود:

درد در ساق پا

قرمزی در ساق پا

تورم پا یا ساق و یا ران

مراقبتهای بعد از عمل:

🔹بعداز عمل در حالت خوابیده به پشت استراحت نمائید و‌جهت جلوگیری از در رفتگی مفصل زانوها را باید از هم جدا نگه داشته و در هنگام خواب یک بالشت بین پاهای خود قرار دهید.

🔹از پهلو به پهلو شدن تا زمانی ک پزشک اجازه نداده بپرهیزید.

🔹از آلوده شدن محل زخم بپرهیزید.

🔹سعی کنید ک از توالت فرنگی استفاده کنید.

🔹بعداز عمل تعویض مفصل،بلند کردن مستقیم پا از روی تخت جایز نیست.

🔹اجازه پزشک برای خروج از بستر لازم است و سبب جلوگیری از ایجاد عوارض می شود.

🔹استفاده از وسایل کمک حرکتی مثل عصا واکر و‌....در شروع حرکت کمک کننده است هنگام راه رفتن با عصا،حداکثر وزن خود را به دستها وارد کنید.

🔹توجه داشته باشید ک شروع حرکت باید با دستور پزشک باشد .

🔹در صورت تجویز داروهای ضد انعقاد از طرف پزشک معالج حتما تا تمام شدن داروها آنها را به موقع مصرف نمائید.

🔹از خم کردن کمر جدا بپرهیزیدو برای برداشتن اجسام از خم شدن به جلو بپرهیزید.

🔹کوتاهی اندام،چرخشی داخلی و یا خارجی،درد شدید لگن و عدم توانایی حرکت در اندام ممکن است دال بردر رفتگی پرتز باشد و در صورت بروز مشکل سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

🔹دراز کشیدین به سمت عمل شده ممنوع میباشد.

🔹هرگز پای خود را روی هم نیندازید.

🔹هر بار نشستن نباید بیشتر از ۳۰دقیقه ادامه یابد و از مسافرت های طولانی بپرهیزید.

🔹برای پوشیدن کفش و جوراب زیاد به جلو خم نشوید.

🔹قبل از هر نوع جراحی حتما پزشک خود را از داشتن مفصل مصنوعی مطلع سازید تا احتیاط لازم رعایت شود.

آرزوی ما سلامتی شماست